Kaiken alku ja juuri

Paikalta palkattujen asema ja työehdot ovat aika ajoin olleet esillä eri yhteyksissä, mutta varsinaisille toimille aika oli kypsä vasta lokakuussa 2009, kun Suomen Pietarin pääkonsulaatin viisumivirkailijoista mm. Kirsti Ruskokivi ja Liina Lill päättivät että on viimeinkin aika tarttua toimeen.

SAK:ön lähetettyyn kyselyyn vastasi Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, joka lupasi ottaa paikalta palkatut siipiensä suojaan. Liiton edustaja Mauri Keskinen kävi 27.10.2009 Pietarissa esittelemässä liittoa ja esitteli erilaisia vaihtoehtoja, joista yksi oli liiton alaisen, paikalta palkattujen oman jäsenyhdistyksen perustaminen ja luottamusvaltuutetun valinta. Ehdotus tuntui sopivalta, koska jo olemassa olevista jäsenyhdistyksistä mikään ei tuntunut omalta juuri erityisen asemamme ja sen tuomien kysymysten ratkaisemiseksi.

Lue lisää perustamiskokouksesta

Ohje: Tähän voit kirjoittaa yhdistyksen historiakertomus. Kuvia kannattaa käyttää elävöittämään kertomusta. Jos yhdistyksestä on paljon kerrottavaa, niin kannattaa luoda alasivuja ja otsikoida ne esimerkiksi kronologisesti tai tapahtumien mukaan. Sivut kannattaa linkittää toisiinsa, jotta niiden välillä on liikkua.